De distributieriem en distributieketting zijn twee belangrijke onderdelen in de motor van een auto. Beide onderdelen zijn verantwoordelijk voor de synchronisatie van de krukas en de nokkenas, ze zorgen ervoor dat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten. Dit is essentieel voor een optimale verbranding in de cilinders.
De distributieriem
De distributieriem is een rubberen riem die de krukas en de nokkenas met elkaar verbindt. De riem zorgt ervoor dat de nokkenas dezelfde snelheid draait als de krukas, maar met een halve omwenteling vertraging. Dit zorgt ervoor dat de kleppen op het juiste moment openen en sluiten.
De distributieriem heeft een beperkte levensduur en moet regelmatig worden vervangen. Vaak krijg je een vervangingsschema van de fabrikant op basis van het aantal gereden kilometers of om een x aantal jaar. Het niet tijdig vervangen van de distributieriem kan leiden tot ernstige motorschade, omdat de riem kan breken en de kleppen met de zuigers in botsing kunnen komen. Dit kan leiden tot een dure reparatie. Lees hier wanneer je je distributieriem moet vervangen.
De distributieketting
De distributieketting is een metalen ketting die de krukas en de nokkenas met elkaar verbindt. De ketting wordt gesmeerd met motorolie, waardoor deze een langere levensduur heeft en minder onderhoud vereist.
In veel moderne auto's wordt een distributieketting gebruikt vanwege de duurzaamheid en betrouwbaarheid. De distributieketting kan meestal de gehele levensduur van de motor meegaan, op voorwaarde dat de motor regelmatig wordt onderhouden en er tijdig olieverversingen plaatsvinden.
Het belangrijke verschil
Het belangrijkste verschil tussen de distributieriem en de distributieketting is de constructie en de vervanging. Een distributieriem moet regelmatig worden vervangen volgens de aanbevelingen van de fabrikant, terwijl een distributieketting over het algemeen een veel langere levensduur heeft en meestal niet binnen een vastgesteld interval vervangen hoeft te worden.
Heeft mijn auto ABS?
De meeste moderne auto's zijn standaard uitgerust met ABS. Om te controleren of je auto ABS heeft, kun je tijdens het starten van de auto op het dashboard kijken. Veel auto's hebben een ABS-indicatorlampje dat kort oplicht en vervolgens uitgaat zodra de auto is gestart. Dit betekent dat het ABS-systeem goed functioneert en klaar is voor gebruik.